Psychische zorg zonder wachtlijst én volledig digitaal 

Interview met Miriam Luigjes van LMcare

12-09-2023

LMcare werkt en behandelt volledig digitaal. De sggz-aanbieder heeft de psychische zorg voor volwassenen in een nieuw jasje gestoken. Voor hulp bij angst, paniek, depressie en traumaklachten is er bij hen geen lange wachtlijst. Cliënten kunnen al binnen een week starten met een online behandeltraject dankzij de zelf ontwikkelde FIT-method van LMcare. Miriam Luigjes, de operationeel manager en crisiscoördinator bij LMcare, vertelt ons hoe de methode in zijn werk gaat en hoe Embloom hierin ondersteunt.

Wat is jouw rol bij LMcare?
Ik ben operationeel manager en triagist crisiscoördinator. Ik kijk onder andere of cliënten bij ons op de juiste plek zijn. Als dat het geval is, geef ik mijn collega’s een seintje zodat zij de eerste vragenlijsten via Embloom kunnen versturen. Ik ben goed op de hoogte van jullie behandelaanbod en ik kijk regelmatig wat er allemaal wordt aangevraagd door collega’s. In het hele stroomproces denk ik mee over een handige aanpak en welke hulpmiddelen we wel of niet kunnen gebruiken. Zo bepalen we samen welke e-health items we inzetten.

Hoe gaan jullie te werk?
Ons team bestaat uit 45 (GZ-)psychologen, klinische psychologen en psychotherapeuten verspreid over verschillende locaties. Zowel binnen als buiten Nederland behandelen we cliënten 100% online. Het voordeel hiervan is dat niemand hoeft te reizen, waardoor behandelingen minder tijd in beslag nemen. Ook is er geen wachtlijst. Cliënten kunnen al binnen een week starten met het behandeltraject.

Wat houdt jullie FIT-method in?
FIT staat voor Frequent, Intensive Therapy. Wij kiezen bewust voor twee tot drie behandelsessies per week, omdat wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat een hoge frequentie in korte tijd bijdraagt aan een succesvolle behandeling. Als gesprekken elkaar snel opvolgen, blijven informatie, inzichten en oefeningen beter hangen bij cliënten. In de praktijk merken we dat onze aanpak leidt tot veel betrokkenheid en motivatie aan de kant van de cliënt en de behandelaar. Het uitganspunt bij de FIT-method is dat wij zo kort behandelen als mogelijk, en zo lang als nodig is. Gemiddeld duurt een traject vier maanden bij ons. Met deze methode hopen we de doorstroom van cliënten te versnellen en tegelijkertijd ons steentje bij te dragen aan het verkorten van de wachtlijsten.

Op welke wijze wordt e-health ingezet binnen een behandeltraject?
Voorafgaand aan de intake sturen we altijd de OQ-45 en E-intake vragenlijst. Indien nodig zetten we diagnostische vragenlijsten in, zoals de SMI en YSQ en aan het eind doen we ook nog een keer de OQ-45 en de CQi-GGZ-VZ-AKWA. Tussendoor maken we gebruik van de e-health modules voor extra ondersteuning van de cliënt in zijn of haar behandeling, ook als de behandelaar bijvoorbeeld op vakantie is. In de meeste gevallen gaat het om Schematherapie oefeningen, dagboeken en ACT modules. Verder zetten we met regelmaat depressie- en paniekmodules in en maken we geregeld gebruik van de oefening ‘Terugvalpreventieplan’, dus we maken vaak gebruik van e-health via Embloom.

Hoe ervaren jullie het werken met Embloom?
LMcare bestaat nu 3 jaar en we gebruiken Embloom al vanaf de start. Persoonlijk vind ik het heel prettig hoe je binnen het platform naar je e-health gedeelte gaat. Je krijgt een mooi, overzichtelijk programma te zien met heel duidelijk je testen, oefeningen, psycho-educatie en modules. Het was voor ons belangrijk dat het platform te koppelen is aan CRS en dat we kunnen werken met de vragenlijsten die wij nodig hebben. Daarnaast worden we goed geholpen door de Embloom helpdesk als iemand ergens niet uitkomt. Volgens onze cliënten loopt het verder ook heel goed allemaal. Voor ons is volledig digitaal behandelen met hulp van e-health inmiddels normaal. We doen niet anders. We kijken daar heel positief tegenaan en zouden het ook niet willen veranderen. Embloom vormt voor ons een mooie aanvulling op de behandeling en themagroepen die wij bieden.